Afbeelding

Go with the Flow

21 Nov

Telefoon. De display zegt ‘Anoniem’, dus ongetwijfeld reclame. Deze persoon zal het klosje zijn, want ik ben nogal opgefokt na weer eens een flink staaltje ‘Hoe demotiveer ik mijn leerlingen’ van de middelbare school waar Jongste en Oudste vertoeven. De ergste fase van opgefokt zijn is weliswaar verdwenen, maar dat maakt meestal plaats voor sarcastische gelatenheid en neiging tot doordrammen. Iets beter voor mijn eigen gemoedstoestand, maar ergerlijk voor een eventuele gesprekspartner. Thuis weten ze dat ze op zo’n moment alle mogelijke moeite moeten doen om geen gesprekspartner te zijn en als dat niet lukt om dan alleen ja nee en amen te zeggen en het gesprek zo snel mogelijk te beëindigen. Deze beller heeft geen flauw idee.
Goed, ik neem op.
‘Dag mevrouw Klaver. U heeft laatst een abonnement cadeau gekregen op het tijdschrift Flow (dat klopt, heb ik van mijn lieve vriendin M3 gekregen voor mijn verjaardag). Dit abonnement is vier december afgelopen en ik mag u een nieuw voordelig abonnement aanbieden.’ Een aardige meneer, dus ik zal niet te vervelend gaan doen.
‘Ik heb geen interesse in een nieuw abonnement, aardige meneer.’ Dat laatste zeg ik natuurlijk niet.
‘Maar hoe vindt u het tijdschrift Flow dan?’
‘Heel erg leuk.’
‘Dan is het toch zonde om niet een nieuw abonnement te nemen? Mag ik vragen waarom niet?’
‘De crisis, meneer.’ Zie, ik houd het kort en beleefd.
‘Oké. Maar als u elke maand een exemplaar koopt, dan bent u zeven euro kwijt en ik kan u een abonnement aanbieden met tien procent korting. Dat is veel voordeliger. Niet waar?’
‘Euh meneer, ik ga het tijdschrift ook niet meer kopen.’
‘Dat snap ik niet. U zegt net dat u het zo’n leuk blad vindt.’
‘Zeker meneer (die het natuurlijk heel goed begrijpt, maar ja, targets). Maar ik vind zo veel dingen erg leuk en die kunnen ook niet meer. Crisis hè.’
Inziend dat hij hier niets zal bereiken en het beter is om een volgend slachtoffer te bellen, verzucht de Flow-meneer: ‘Oh. Nou, ik denk dat ik het hier dan maar bij laat.’ Héél verstandig.
‘Ik wens u nog een fijne dag mevrouw en ik wil u wijzen op het bel-me-niet-register blablabla.’
‘Dank u wel, meneer. U ook nog een heel prettige dag. Enne, go with the Flow.’

Advertenties

7 Reacties to “Go with the Flow”

  1. Marga Foppes 21 november 2012 bij 10:11 am #

    Heey Marjan.

    Heeeeeeel herkenbaar! Hahaha..;) Snel weer een keer bijkletsen?

    Liefs, Marga

    • Marjan 21 november 2012 bij 10:16 am #

      Hey Marga,
      Wat leuk dat je zo snel reageert!!
      Goed plan, bijkletsen.

  2. Desire 24 november 2012 bij 4:53 pm #

    Hee, wat leuk dat je na zo’n lange tijd weer terug bent!
    Tegenwoordig ben ik erg handig in het ‘afhandelen’ van zulk soort telefoontjes.
    ‘Ik heb geen belangstelling’ werkt feilloos.
    Wel voerde ik eens een gesprek met een beller die een abonnement op de Telefgraaf aan mij kwijt wilde. Hij was ook echt in de veronderstelling dat ik overstag zou gaan. Ik deed echt heel geïnteresseerd en bleef maar ja en amen zeggen. Op het laatst viel ik door de mand en zei de beller: ‘zeg dan gewoon meteen dat je geen abonnement wilt!’ en toen hing íe boos op haha!

    • Marjan 29 november 2012 bij 9:18 am #

      Ja, het werd weer eens tijd om hier iets te plaatsen. Maar of dat weer met regelmaat gaat gebeuren…?
      Helaas krijg ik de laatste tijd veel van dit soort telefoontjes op mijn mobiele telefoon, terwijl ik niet scheutig omga met dit nr. En dan de deur…. daar word ik ook echt knettergek van. Echt een paar keer per week een geleur aan de deur.

  3. botervliegje 25 november 2012 bij 5:12 pm #

    “geen belangstelling” werkte bij mij niet hoor. Mevrouw van energieleverancier “maar u heeft nog niets eens gehoord welke aanbieding ik voor u heb” ja maar ik had al wel een eerdere aanbieding gehad waarover ik had nagedacht en had besloten het niet te doen “Maar dit is een andere aanbieding” Nee dank u

    • Marjan 29 november 2012 bij 9:20 am #

      Klopt. Je bent niet zomaar van ze af. Laatst hield ik er een bewust lekker lang aan de telefoon, tot hij mij 2x echt duidelijk ‘ja’ liet zeggen op mijn adresgegevens. Toen schrok ik. Je hoort wel eens dat ze die ‘ja’ dan voor wat anders gebruiken. Ff afwachten of ik iets krijg.

  4. Leo's mening 6 januari 2013 bij 11:08 am #

    Wat nog erger is; mensen die je na jaren achterna zitten om je alsnog een abonnement aan te praten voor iets wat je echt in de oude doos ooit hebt afgesloten en daarna opgezegd. Kennelijk gaat men op enig moment zelfs die bestanden nog maar eens na bij gebrek aan beter. Je weet immers maar nooit of zo’n oude abonnee wellicht spijt heeft en alsnog ineens, door dat bewuste telefoontje, weer lid of abonnee wordt. Ik wist niet dat ik het in me had om soms zo onaardig aan de telefoon te doen, maar het is soms mij te gortig…(sorry opbellers, maar ik ben een beetje overgevoelig voor ongewenste telefoontjes…)

Geef een reactie

Vul je gegevens in of klik op een icoon om in te loggen.

WordPress.com logo

Je reageert onder je WordPress.com account. Log uit /  Bijwerken )

Google+ photo

Je reageert onder je Google+ account. Log uit /  Bijwerken )

Twitter-afbeelding

Je reageert onder je Twitter account. Log uit /  Bijwerken )

Facebook foto

Je reageert onder je Facebook account. Log uit /  Bijwerken )

Verbinden met %s

%d bloggers liken dit: