Komt een vrouw bij de apotheek

1 jul

Komt een vrouw bij de apotheek. Dat ben ik dan. Mijn spullen liggen al klaar. Vijf slaappillen om de vakantienachten door te komen en wat pillen om de vliegreis te overleven. Ja, leuk joh, vakantie!
‘Ik loop even mee naar de kassa, want het wordt niet vergoed,’ zegt de apotheker-mevrouw. Nee uiteraard, wat wordt nog wel vergoed? Vijfentwintig euro en zestien cent. Ik pin.
Thuis bedenk ik dat het best veel geld is. Ik weet dat die pillen niets kosten. Ik pak de kwitantie erbij en ja hoor: 21 eurocent en 25 eurocent materiaalkosten en twee keer € 12,35 onder het kopje Tarief WMG. Eens googlen. Dat WMG-tarief mogen de apothekers zelf bepalen als kosten bovenop de medicijnkosten. Ow oké, maar dit staat toch totaal niet in verhouding?
Ik ga terug voor uitleg. De eerste apotheker-mevrouw heeft geen idee wat materiaalkosten zijn. Vreemd, ze werkt er namelijk al heel lang. Ze legt uit dat dit totaalbedrag gewoon het bedrag voor de pillen is. Een collega bemoeit zich er mee en vertelt dat die paar centen inderdaad de prijs is voor de pillen. De rest is het vastgestelde tarief door de apotheek.
‘Ja,’ zegt de eerste dame, die het inmiddels kennelijk wel weer weet. ‘Het licht moet hier namelijk ook branden en ik moet betaald worden en we moeten het inpakken en uitleg geven.’ Huh? De verdere toelichting is dat ik deze pillen al meer dan een jaar niet heb besteld en daarom moet ik nu zoveel extra betalen. Omdat het ene soort een jaar en zes dagen geleden was, kan ze wel iets regelen.
‘Maar wij staan volledig in ons recht, hoor. Maar omdat we graag met de klanten mee willen denken, krijgt u zes euro nog wat terug.’ Ik ga feest vieren.
Gewoon even voor het idee, stel, ik kom bij de bakker en vraag twee croissantjes.
‘Dat wordt dan € 25,16 mevrouw.’
‘Pardon?’
‘Ja mevrouw, ik zie in het systeem dat u al meer dan jaar geen croissantjes gekocht heeft. Bovendien moet het licht hier ook branden, moet ik betaald worden en moet ik het inpakken.’
‘En u moet uitleg geven.’
‘Hoe bedoelt u?’
‘Laat maar.’
Het SAL wel.

Apotheek

5 Reacties to “Komt een vrouw bij de apotheek”

  1. Marjan 1 juli 2015 bij 8:52 am #

    Never a dull moment in Arnhem. 🙂

  2. Rob Alberts 2 juli 2015 bij 9:27 am #

    Je zou er slapeloze nachten van kunnen krijgen.

    Tropische groet,

    • Marjan 2 juli 2015 bij 10:44 am #

      En daar is de apotheker dan natuurlijk weer blij mee. Nog meer pillen!

  3. Carla van Aarsen 7 juli 2015 bij 8:33 am #

    slaap zacht meneer de apotheker

Plaats een reactie